Sanal Gerçeklik terimlerinden VR-AR-MR-XR arasındaki farklar ve Sanal Gerçeklik
Tagged: ar, artırılmış, farklar, genişletilmiş, gerçeklik, karma, mr, sanal, vr, xr
-
Sanal Gerçeklik terimlerinden VR-AR-MR-XR arasındaki farklar ve Sanal Gerçeklik
-
Sanal Gerçeklik
Sanal gerçeklik uygulamaları günümüzde her geçen gün dahada gelişen teknoloji furyasında yerini almaya devam ediyor. Sanal gerçeklik uygulamaları günümüz teknolojilerinin vazgeçilmezi olma hedefinde emin adımlarla ilerlemesine rağmen her evde şuan bulunamuyor olması ile birlikte gelecekte günümüz teknolojilerinden olan, cebimize dahi sığan varyasyonlarına sahip bilgisayarlar kadar yaygın kullanım alanlarına sahip olup olmayacağı kafalarda soru işaretleri oluşturmaya başlamıştır. Günümüzde sanal gerçeklik uygulamaları hayat kolaylaştırmaya ve en çokta mühendislik alanındaki çalışmalara öncülük etmenin yanında yardımcı uygulama olarakta kullanılmaya başlandığı teknoloji devleri tarafından basında yer alarak son kullanıcılara aktif olarak her geçen gün daha fazla duyurulmaktadır. Gelişen toplumlarda yeni teknolojilere entegre olma hedeflerinin daha fazla benimseniyor olmasından dolayı sanal gerçeklik bir çok farklı seçeneği ile hayatlarımıza girerek vizyon genişletmeye ve bu yeni teknolojiye erişimde yaş sınırını aşağıya çekmektedir.
Sanal gerçeklik, bilgisayar ortamında geliştirilen yazılımlar aracılığı ile tasarlanan 3 boyutlu nesne, ortam veya animasyonların teknolojik araçlar ile zihinlerde gerçek bir alanda bulunuyor olma hissini barındıran ve tasarlanan ortamdaki nesneler ile etkileşimde bulunabilme imkanı sağlamaktadır. Sanal gerçeklik teknolojilerinde günümüzde çeşitli varyasyonları bulunmaktadır:
· VR – Virtual Reality (Sanal Gerçeklik) :
Sanal gerçeklik tamamıyla gerçek dünyadan arındırılmış 360 derece olarak tasarlanan bir dünya olarak tanımlanabilir. Dijital mekanlara entegre edilen gerçek içeriklerin modelleri ya da bilgisayar tasarımı içeriklerden oluşmaktadır, bu içerikler ses, görüntü gibi diğer dijital materyallerde olabilmektedir. Sanal gerçeklik uygulamalarını kullanabilmek için sanal gerçeklik gözlüğü ya da cardboard gibi araçlar kullanılmalıdır.
· AR – Augmanted Reality (Artırılmış Gerçeklik):
Artırılmış gerçeklik gerçek dünyaya sanal nesnelerin entegre edilerek var olan bir ortamda istenilen ve sanal dünyaya entegre edilmek üzere tasarlanan nesnelere ihtiyaç duyulmaktadır. Şuan günümüzde Türkiye özelinde bile inceleyecek olursak bir çok tasarım markası kendi ürünlerini artırılmış gerçeklik uygulamaları ile müşterilerine satın alım yapmadan önce deneyimleme imkanı sunmaktadır, buna örnek vermek gerekirse evindeki duvar rengini değiştirme kararı alan bir kullanıcı boya satın alımından önce evde o boya rengini deneyimleme fırsatını yakalamaktadır yine bir tasarım markası ürünlerini müşterilerine satmadan önce evlerinde mobilyaların gerçek boyut ve renklerindeki duruşlarını görme imkanına sahip olmaktadır örneklerde de belirtildiği gibi artırılmış gerçeklik günümüz teknolojileri ile birlikte farklı alanlarda kullanım kolaylıkları sağlamanın yanında yeni nesil cep telefonlarında bu teknoloji sayesinde teknoloji şirketleri farklı oyun tasarımları ve mekaniklerini kullanarak kullanıcı hedeflerindeki erken benimseyicileri yeniden şekillendirmiştir. Artırılmış gerçeklik teknolojileri çoğu teknolojik sisteme kolayca uygulamalar ile entegre olabildiği için kullanım oranı bir hayli yüksektir. Bir mobil uygulama ya da standart bir bilgisayar kamerası ile kolaylıkla kullanılabilir olma özelliğini barındırmaktadır.
· MR – Mixed Reality (Karma Gerçeklik):
Karma gerçeklik, gerçek ve sanal dünyaların fiziksel ve dijital ortamda bulunan nesnelerinin anlık olarak bir arada bulunarak ve etkileşime girdiği yeni ortamlar ve görselleştirmeler üretmek amacı ile birleştirilmesi ile oluşur. Bu yeni görüntüleri gerçek bir ortama fiziksel dünyada belirli oranlarda etkileşim kurabilecek şekilde yerleştirilmesidir. Karma gerçekliğin temel özelliği sanal içeriğin ve gerçek dünya içeriğinin anlık olarak birbiri ile etkileşimde olarak tepki verebilmesidir. Bir odayı haritalandırma gibi özelliklerde karma gerçeklik kullanılır.
· XR – Extended Reality (Genişletilmiş Gerçeklik):
Genişletilmiş gerçeklik teknik kelimeler sözlüğüne henüz yeni eklenmiş olarak nitelendirilse de bilgisayar grafikleri ve giyilebilir cihazlar ile oluşturulan gerçek ve sanal ortamları temsil etmektedir. Temsilinde kullanılan X herhangi bir değişkeni temsil edebilmektedir, bu sebepten kaynaklı olarak Genişletilmiş Gerçeklik adı altında sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve karma gerçekliği kapsayan çatı kategori olmasından kaynaklı sanallık ile gerçekliğin birleşmesini ifade etmektedir.
Özetlemek gerekirse bu terimler birbirinin yerine kullanılamayacak terimler değildir, kullanıcı tarafında bu teknolojiler farklı şekillerde deneyimlenebilmektedir. Sanal gerçeklik tamamı ile gerçek dünyadan soyutlarken artırılmış gerçeklik sanal katman oluşturmaktadır fakat karma gerçeklikteki gibi etkileşime izin verilmemektedir. Genişletilmiş gerçeklikte diğer tüm gerçeklik modellerinin çatı modeli olmasından kaynaklı olarak bir araya getirmektedir.
- This discussion was modified 2 years, 4 ay önce by Ercan TURGUT.
Cevap Verebilmek için Giriş Yap